Actieradius elektrische wagens verdubbelt in de toekomst!

Wetenschappers van het Fraunhofer Institute for Ceramic Technologies and Systems (IKTS) in het Duitse Dresden zijn erin geslaagd om de batterij in elektrische auto’s veel compacter te maken. Dankzij de plaatsbesparing kunnen er meer batterijen aan boord, waardoor het bereik van de auto verdubbelt tot duizend kilometer.

Voor heel wat potentiële gebruikers van elektrische wagens is één van de knelpunten de actieradius van het voertuig, die het voorlopig nog altijd moet afleggen tegenover de conventionele auto’s op diesel of benzine. Eén van de redenen daarvoor is de ruimte die de batterijen innemen. Een batterijpack bestaat nu nog uit honderden tot duizenden afzonderlijke batterijcellen. Elke cel heeft een eigen behuizing en is verbonden met de auto via terminals, sturingen en kabels, die samen meer dan de helft van de batterijruimte innemen. De complexe opbouw leidt bovendien tot meer elektrische weerstand en vermindert daardoor ook de capaciteit.

De Duitse onderzoekstechnici kozen daarom voor het zogenaamde bipolaire design dat ook wordt gebruikt in brandstofcellen. Bij die techniek worden individuele batterijcellen niet in kleine secties naast elkaar geplaatst, maar in lagen op elkaar gelegd. Daardoor vallen de behuizing en de bekabeling weg en kunnen in de auto veel meer batterijcellen worden geplaatst.

Voor de bipolaire elektrode, zowat het hart van de batterij, gebruikten de wetenschappers een metalen strip die aan beide zijden gecoat is met keramische materialen. De elektrodes zijn ontworpen om energie snel te absorberen en weer vrij te geven.

Het ontwerp maakt bovendien mogelijk dat de elektriciteit doorheen de hele batterij kan stromen waardoor de de weerstand aanzienlijk daalt. Met dit nieuwe principe hoopt men het bereik van eletrische auto’s op middellange termijn op te trekken tot ongeveer duizend kilometer. De nieuwe aanpak werkt alvast in het labo. Nu wil het IKTS het principe voort uittesten in samenwerking met onder meer de Duitse technologiegroep ThyssenKrupp. De partners willen het principe tegen 2020 volledig op punt hebben voor de eerste tests in auto’s.

Ecologie primeert bij Service Rent

Alle wagens die afgeleverd worden zijn ecologisch gepoetst en onderhouden. Deze groene lijn houden we consequent aan, ons wagenpark bestaat uit de groenste wagens op de markt. Ook voertuigen op alternatieve brandstoffen zijn beschikbaar, 'groene' wagens zijn beter voor het milieu én bovendien fiscaal gunstiger. Ecologisch rijden is een noodzaak geworden!

Bereken zelf uw ecoscore

Benieuwd hoe groen jouw auto is? Bereken zelf de ecoscore van uw auto. Behalve door zijn CO2-uitstoot belast een wagen het milieu op veel manieren. Denk maar aan de uitstoot van fijn stof, geluidshinder en stoffen die vrijkomen bij de productie en distributie van brandstoffen. Om te weten hoe sterk uw wagen het milieu belast, kunt u zelf uw ecoscore berekenen klik hier. Hoe hoger de ecoscore, hoe 'properder' de wagen. 

 

"Word milieuvriendelijk en kies voor groen"

10 TIPS OM BRANDSTOF TE BESPAREN

  1. Ga zo snel mogelijk naar een hogere versnelling, vanaf 2.000 à 2.500 toeren en probeer een constante snelheid aan te houden, in een zo hoog mogelijke versnelling.
     
  2. Anticipeer op het verkeer: volg de verkeersstroom. Hou voldoende afstand van
    uw voorligger. Zo vermijdt u dat u bruusk moet remmen.
     
  3. Versnel en vertraag beheerst: vertrek rustig om de motor warm te laten worden,
    los tijdig gas bij het naderen van een kruispunt. Wanneer u gas lost, wordt de brandstoftoevoer naar de motor onderbroken en is er geen verbruik meer. 
    Rem op de motor: laat de motor zo lang mogelijk in dezelfde versnelling zonder de koppeling in te drukken.
     
  4. Rij op de gepaste banden en controleer regelmatig (maandelijks!) de bandenspanning. Te weinig spanning zorgt ervoor
    dat u meer brandstof verbruikt en de banden sneller verslijten. 
     
  5. Zet de motor uit als u langer dan 1 minuut moet stilstaan voor een verkeerslicht, ophaalbrug, spoorweg, … Plan uw reisweg en vermijd omwegen. Probeer meerdere kortere verplaatsingen te combineren tot één langere.
     
  6. Gebruik geen elektrische accessoires (airco, zetelverwarming...) als het niet nodig is. Schakel de airco alleen in als het echt te warm wordt in de auto of als de ruiten beslaan bij koude. Bij hoge snelheid zorgt airco voor 10 tot 25% extra verbruik.
     
  7. Hou de ramen dicht. Een open raam geeft bij hoge snelheid 5% meer brandstofverbruik.
     
  8. Laat geen onnodige bagage in de wagen: een beladen wagen verbruikt meer. Hou de koffer leeg en verwijder bagagerekken en skiboxen als u ze niet gebruikt. Een fietsdrager op het dak jaagt het brandstofverbruik met 20 tot 30% de hoogte in. Skiboxen zorgen voor 10% meer verbruik.
     
  9. Rij niet te snel. Boven de 110 km/u wordt snelheid bepalend voor het verbruik.
     
  10. Indien mogelijk: maak gebruik van cruise control. Let ook op wat de boordcomputer zegt i.v.m. de juiste versnelling en registreer uw brandstofverbruik om er bewuster mee om te gaan!

CO2-uitstoot in Europese Unie met 0,4% gedaald in 2016

De uitstoot van koolstofdioxide afkomstig van fossiele brandstoffen is in de Europese Unie vorig jaar met 0,4 procent gedaald tegenover 2015. Dat meldt het Europees bureau voor statistiek Eurostat. De Belgische emissie daalde met 0,6 procent. Volgens de schattingen van Eurostat is de CO2-uitstoot in 2016 in het algemeen gedaald bij de lidstaten van de Europese Unie. Malta stootte 18,2 procent minder koolstofdioxide uit, Bulgarije 7 procent en Portugal 5,7 procent.

Ook België deed het beter dan vorig jaar. Ons land stootte vorig jaar 0,6 procent minder CO2 uit dan in 2015. Finland stootte aanzienlijk meer CO2 uit, zo'n 8,5 procent meer dan in 2015. Cyprus volgt met 7 procent en Slovenië vervolledigt de top drie met een stijging van 5,8 procent.

België heeft een aandeel van 2,5 procent in de totale uitstoot van de Europese Unie in 2016. Luxemburg is goed voor 0,3 procent van de EU-emissie, Duitsland spant de kroon met een aandeel van net geen 23 procent.

Daling van de CO2-uitstoot is nog maar net begonnen

Zware boetes voor wagenconstructeurs die de nieuwe limiet in 2021 niet behalen

Volgens verschillende studies besteden meer en meer autoconstructeurs een steeds groter deel van hun onderzoeksbudgetten aan de reductie van de CO2-uitstoot. Bijgevolg kunnen we besluiten dat we nog maar aan het begin van de evolutie staan. Europa wil namelijk tegen 2021 een limiet opgeleggen van 95 g/km – wat overeenkomt met een verbruik van 4,1 l/100 benzine of 3,6 l/100 km diesel per 100 kilometer. Nog heel veel werk aan de winkel dus met een reductie van 27 procent en dit binnen de 5 jaar. Worden deze normen niet gehaald dan zullen de boetes zeer hoog zijn: Europa gaat de constructeurs per gebouwde auto 95 euro laten betalen voor elke gram CO2 meer.

 

Het probleem van de meer en meer verdwijnende diesel

Het is duidelijk dat de dieselmotor terrein verliest naar aanleding van de verschillden negatieve meldingen in de media. Maar uiteindelijk hielp deze brandstof de autobouwers wel in hun doelstellingen om het verbruik te beperken, aangezien de CO2-uitstoot rechtstreeks afhangt van de hoeveelheid verbruikte brandstof. Zij zullen ermee moeten leren leven dat de dieselmotor meer en meer terrein verliest in hun verkopen.

Interesse in leasing bij Service Rent?

Neem contact met ons en vraag naar onze interessante voorwaarden.